18.3.10

AΠΟΡΙΕΣ ΔΗΜΟΤΗ ΝΑΞΟΥ

Την Πέμπτη 11/01/2010 συζητήθηκε στην Περιφέρεια το θέμα του λιμανιού της Νάξου. Στη συνάντηση με την Επιτροπή Δημοσίων Έργων της Περιφέρειας παρευρέθηκε ως μόνος εκπρόσωπος του Επαρχείου ο κ. Γρυλάκης, προκειμένου να προωθήσει το φάκελο του έργου. Ως συνήθως, ο δήμαρχος Νάξου απείχε και πάλι από το κέντρο της λήψης αποφάσεων με μόνη δικαιολογία τον κακό καιρό.

Κύριε δήμαρχε, ως πότε θα κρύβεστε πίσω από ευτελείς δικαιολογίες για να μην συμμετέχετε στην λήψη αποφάσεων ζωτικής σημασίας για το νησί της Νάξου;

Ως πότε θα παραπέμπετε σε τρίτους, άσχετους με το νησί και με την εκλογική σας περιφέρεια, να σηκώσουν το βάρος τόσο σημαντικών αποφάσεων, όπως το λιμάνι και ο Χ.Υ.Τ.Α.;

Ως πότε οι γενικές αοριστολογίες θα αποτελούν προγραμματικές δηλώσεις και οι προσωπικές σας διαφορές φτηνές δικαιολογίες για απουσία έργου και προγράμματος;

Κύριε δήμαρχε, έχετε, άραγε, συνειδητοποιήσει ότι επί 3,5 χρόνια είστε δήμαρχος; Αν ναι, αποβάλλεται τη νοοτροπία του αντιδημάρχου και σταματήστε να ασχολείστε με τρύπες… που, στο κάτω της γραφής, ούτε αυτές κλείνετε. Αν όχι, αποσύρετε τις φιλοδοξίες να αναλάβετε τη διοίκηση του ενιαίου δήμου και αφήστε το Ναξιακό λαό να κρίνει στις εκλογές αν σας θέλει έστω για αντιδήμαρχο.

Κύριε δήμαρχε, σας υπενθυμίζουμε ότι σας δώσαμε την εξουσία να διαχειριστείτε τα σοβαρότατα προβλήματα του Δήμου Νάξου, ενώ εσείς απέχετε προκλητικά από αυτά και ολιγωρείτε κατ’ επανάληψη.

Επί 3,5 χρόνια δεν προωθήσατε κανένα έργο πνοής, ενώ, όπου χρειάζεται να γνωμοδοτήσετε, αποφεύγετε (ατέχνως) να βγάλετε τα κάστανα από τη φωτιά, για να μη χρεωθείτε με το όποιο πολιτικό κόστος.

Βέβαια, για να είμαστε έντιμοι απέναντί σας, σάς χρεώνουμε το πλεονέκτημα ότι η απουσία έργων και αποφάσεων, κατά το χρονικό διάστημα της θητείας σας, συντέλεσε στο να μην ολισθήσει ταχέως προς τα πίσω η Νάξος. Φτάσαμε, δηλαδή, στο σημείο να λέμε ότι «κανένα έργο είναι καλύτερο από ένα κακό έργο». Συνεπώς, ΑΔΡΑΝΕΙΤΕ, μόνο έτσι μπορείτε να προσφέρετε κάτι καλό για τη Νάξο.

Ωστόσο, η αδράνεια δεν ενδείκνυται για να διοικήσει τον ενιαίο δήμο Νάξου μαζί με «τα μικρά νησιά- δορυφόρους», όπως λέτε, «που θα ενταχθούν, προκειμένου να εξυπηρετηθούν από το μεγαλύτερο και πιο οργανωμένο Δήμο». Θα υπηρετείτε το δήμο για άλλους επτά μήνες. Ο ενιαίος δήμος, όμως, έχει ανάγκη από σαφή προγραμματισμό, επικεντρωμένες προσπάθειες και ικανά στελέχη, προκειμένου να αποκεντρωθούν οι εξουσίες και η διαχείριση να γίνει εύστοχη και ομαλή.

Όσο για τους δημότες σας, μπορούν και πρέπει να έχουν γνώμη, γνώση και κρίση, ακόμα και στα καφενεία. Μάλιστα, εκεί οι πολιτικές συζητήσεις είναι και ουσιαστικές και εύστοχες, σε αντίθεση με αυτές των δημοτικών συμβουλίων, και στέλνουν το εξής μήνυμα:

Δώσατε ό,τι είχατε να δώσετε.

Πήρατε ό,τι είχατε να πάρετε.

Ευχαριστούμε για τις μέχρι τώρα υπηρεσίες σας και ελπίζουμε να λογικευτείτε για το καλό όλων.

Μανόλης Λυκουρόπουλος

ΗΘΙΚΑ ΔΗΜΟ-ΜΑΧΕΙΑ

Ο μέγιστος Έλληνας δάσκαλος και φιλόσοφος Αριστοτέλης, 2400 χρόνια πριν, έγραφε στα Πολιτικά (Α2,16) « Ο άνθρωπος γεννιέται εφοδιασμένος από τη φύση με όπλα για να υπηρετήσει τη φρόνηση και την αρετή, που όμως μπορεί να τα χρησιμοποιήσει εξ ολοκλήρου και για αντίθετους σκοπούς. Γι’ αυτό ο δίχως αρετή άνθρωπος είναι απ’ όλα τα όντα το πιο ανόσιο και το πιο άγριο, το χειρότερο απ’ όλα στις ερωτικές συνευρέσεις και στις απολαύσεις του φαγητού».

Αυτός ο θεμελιωτής της ηθικής φιλοσοφίας υποστήριζε ότι σκοπός μας δεν είναι να μάθουμε τι είναι αγαθό, αρετή, αλλά να γίνουμε αγαθοί, ενάρετοι. Όσο για το γιατί είναι αναγκαίες οι ηθικές αρετές, ο Αριστοτέλης δίνει σαφή απάντηση. Γιατί « ο άνθρωπος γεννήθηκε για τη συμβίωση » (Ηθικά Νικομάχεια). Έτσι ηθική και πολιτική συμπλέκονται, ενώ αυτό που επιδιώκει ο άνθρωπος μέσα στα πλαίσια της οργανωμένης κοινωνίας είναι η ευδαιμονία. Αυτός είναι ο σκοπός της ανθρώπινης ζωής.

Η φιλοσοφία του Αριστοτέλη αποτελεί την κορύφωση της ελληνικής σκέψης μέσα στο πλαίσιο της πόλης – κράτους, του άρτια, δηλαδή, οργανωμένου κοινωνικού ιστού που εσωκλείουν τα σύνορα μιας πόλης. Τα μέλη του κοινωνικού ιστού, προκειμένου να αποκτήσουν την ευδαιμονία, απαραίτητο είναι να διακατέχονται από την αρετή. Ως αρετή ο Αριστοτέλης ορίζει τη μεσότητα μεταξύ δύο ακροτήτων, μιας υπερβολής και μιας έλλειψης, αλλά μεσότητα σε σχέση με τον καθένα και όχι ως έναν άκαμπτο αριθμητικό μέσο όρο. Έτσι η σωφροσύνη είναι το μέσο μεταξύ αποχής και ακολασίας, η ανδρεία το μέσο ανάμεσα στη δειλία και το θράσος, η γενναιοδωρία μεταξύ φιλαργυρίας και ασωτίας, η περηφάνεια μεταξύ μικροψυχίας και αλαζονείας.

Ωστόσο οι ηγέτες μιας πόλης – κράτους θα πρέπει να είναι άριστοι ώστε να τύχουν της τιμής της ηγεσίας του πλήθους. Να είναι ενάρετοι και ηθικοί. «Γιατί δίχως τέλεια αρετή, όσοι κατέχουν τέτοια αγαθά (ηγετικές θέσεις), γίνονται προκλητικοί και ψωροπερήφανοι, γιατί δίχως αρετή είναι αδύνατον να είναι κανείς ευγενικός με αξιοπρέπεια και, επειδή δεν μπορούν να την αντέξουν και φαντάζονται ότι είναι ανώτεροι από τους άλλους, περιφρονούν αυτούς και συμπεριφέρονται επιπόλαια… Εξάλλου γνώρισμα του μεγαλόψυχου είναι να μη ζητά οτιδήποτε προκαλεί διαφήμιση, να σκέπτεται πριν πράξει και να μην εκτελεί πολλά πράγματα, αλλά ό,τι κάνει να είναι μεγάλο και φημισμένο… Ενδιαφέρεται περισσότερο για την αλήθεια παρά για τη δόξα, μιλά και ενεργεί ειλικρινά και διακρίνεται για την ελευθεροστομία του… Αντίθετα οι μικρόψυχοι φαίνεται ότι δεν είναι ηλίθιοι, αλλά μάλλον δειλοί. Ενώ όλοι αποβλέπουν να αποκτήσουν εκείνο που αξίζουν, οι μικρόψυχοι, επειδή δεν είναι άξιοι, απομακρύνονται από κάθε ωραία και ευγενική απασχόληση. Οι υπερόπτες είναι ηλίθιοι και αγνοούν κι αυτοί τον εαυτό τους. Γιατί, επειδή θεωρούν ότι είναι άξιοι, επιχειρούν οτιδήποτε μπορεί να τους φέρει τιμή, αλλά η ανικανότητα τους είναι ολοφάνερη. Επίσης, προβάλλουν τα προσόντα τους και καμαρώνουν σαν να ήταν δυνατόν να εξασφαλίσουν με αυτά την υπόληψη των άλλων». (Ηθικά Νικομάχεια Δ3)

O Αριστοτέλης δίνει μαθήματα πολιτικής σκέψης για πολίτες ενεργούς στα κοινά οφέλη. Δίνει με σαφήνεια το στίγμα του πολιτικού ανδρός πώς θα πρέπει να είναι. Γράφοντας τα παραπάνω δεν επιθυμώ, βέβαια, να παραδώσω μαθήματα πολιτικής ηθικής σήμερα, αλλά να παροτρύνω, όσο γίνεται, τους επίδοξους ηγέτες μας να μελετήσουν το μέγεθος της ευθύνης που φέρει αυτή η πράξη της ηγεσίας.

Αναλογιζόμενος το σχέδιο για την τοπική αυτοδιοίκηση «Καποδίστριας 2» που, καθώς φαίνεται, θα μας επιβληθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα, καταλήγω στο συμπέρασμα ότι οι σύγχρονοι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης δεν θα απέχουν και πολύ από τη διοίκηση της πόλης – κράτους της Αριστοτελικής φιλοσοφίας. Δηλαδή, στους ενιαίους δήμους που θα δημιουργηθούν, οι δημοτικοί άρχοντες θα έχουν τόσο ενισχυμένες αρμοδιότητες, όσο και ισχυρές αυτοδιοικητικές δυνάμεις, γεγονός που τους ανάγει σε απόλυτους τοπικούς κυβερνήτες. Βέβαια, τα μεγέθη αυτά μένουν να οριστούν από το νομοθέτη και να δοθούν από τους πολίτες σε πρόσωπα ικανά να διοικήσουν. Αυτή τη φορά οι πολίτες των διευρυμένων δήμων οφείλουν να σκεφτούν με ψυχραιμία και ωριμότητα και οι επίδοξοι ηγέτες να σχεδιάσουν με διορατικότητα και να πράξουν με αποφασιστικότητα.

Εστιάζοντας στα της Νάξου, είναι πλέον διακριτό ότι ο ένας ενιαίος δήμος θα προκαλέσει μη προβλέψιμες δυσκολίες, αλλά ταυτόχρονα ικανές δυνατότητες ισόρροπης ανάπτυξης του νησιού. Είναι ευκαιρία να αλλάξουμε το παρόν και το μέλλον της Νάξου με σθεναρές παρεμβάσεις και έργα που θα δώσουν μικρές και μεγάλες ανάσες στην ασθμαίνουσα διαβίωσή μας. Τους ερχόμενους προεκλογικούς μήνες σίγουρα θα χυθεί πολύ μελάνι και σάλιο από τους υποψήφιους δημοτικούς άρχοντες για μεγαλόπνοες παρεμβάσεις και έργα πνοής. Ωστόσο, η μεγαλύτερη παρέμβαση για τον τόπο θα είναι να ενεργοποιηθούμε εμείς οι ίδιοι με κάθε τρόπο, προσβλέποντας όχι μόνο στα οφέλη της στενής προσωπικής – οικογενειακής ζώνης, αλλά στη βελτιστοποίηση του όλου, στο οποίο ενυπάρχουμε και συνοδοιπορούμε ως άτομα. Κι όταν έρθει η ώρα της κρίσης, της ψήφου, να επιλέξουμε ηγέτες ωσάν να επιλέγουμε θετούς γονείς για τα παιδιά μας. Εύχομαι δε στους υποψήφιους τοπικούς ηγέτες, προτού βγουν στους δρόμους για άγρα ψήφων, να μελετήσουν με προσοχή τα πρόσωπα που θα διανθήσουν τα ψηφοδέλτιά τους, ώστε να είναι πανέτοιμοι να παράγουν έργο ουσιαστικό.

Παραφράζοντας τον τίτλο του σημαντικότερου ίσως έργου του Αριστοτέλη «Ηθικά Νικομάχεια», εύχομαι η μάχη για το δήμο, που θα ξεκινήσει σε σύντομο χρονικό διάστημα, να εξελιχθεί σε Ηθικά Δημομάχεια.

Μανόλης Λυκουρόπουλος

ΤΡΑΓΩΔΙΑ

Κατά τη σημερινή εννοιολογική σημασία της λέξης, ως τραγωδία αποκαλούμε ένα μεγάλο δυστύχημα, μια κατάσταση συνταραχτική. Μια τέτοια κατάσταση βίωσε πρόσφατα η κοινωνία της Νάξου με τον τραγικό χαμό του 13χρονου μαθητή και σκέπασε με μαύρο μανδύα πόνου και θλίψης όχι μόνο τους οικείους αλλά και κάθε Ναξιώτη. Σε μια τέτοια κατάσταση τα λόγια περιττεύουν, αλλά πλεονάζουν οι αφορμές για σκέψεις και αντιδράσεις.

Κατά την αρχαιοελληνική σημασία της τραγωδίας αναφέρεται ως « μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας » και εδώ θέλω να σταθώ. Αυτή την έννοια μου επανέφεραν στο νου τα παιδιά του 2ου Γυμνασίου κατά τη διεξαγωγή της παρέλασης της 28ης Οκτωβρίου. Γιορτάζοντας την ημέρα της αντίστασης, οι μαθητές έδωσαν το στίγμα της αντίδρασής τους με τρόπο σιωπηρό, αλλά, συνάμα, ηχηρό και σαφή. Το μαύρο μαντήλι του πένθους στο χέρι και η άρνηση να χαιρετήσουν τους φορείς της τοπικής εξουσίας κατέδειξαν ποιους θεωρούν τα παιδιά υπεύθυνους για τους κινδύνους που τα περικλείουν.

Υπεύθυνοι είμαστε εμείς, η κοινωνία των ενηλίκων. Εμείς είμαστε που δεν προσφέρουμε αρκετά ( χρόνο, χρήμα, φροντίδα ) για να εξαλείψουμε τους πιθανούς κινδύνους που απειλούν τα παιδιά μας. Εμείς είμαστε που δεν αντιδρούμε σθεναρά σε ό,τι κακότεχνο παρατηρούμε. Εμείς είμαστε που, αντί να διορθώνουμε, καλύπτουμε και συγκαλύπτουμε ό,τι δεν μας αφορά άμεσα. Αυτή την επιλήψιμη συμπεριφορά των ενηλίκων κατέδειξαν με άριστο τρόπο οι μαθητές, εκφράζοντας την απαισιοδοξία τους προς την κορυφή της ιεραρχικά δομημένης κοινωνίας μας.

Αποστρέπτοντας το πρόσωπό τους από τις αρχές, έφτυσαν κατά πρόσωπο τους υπεύθυνους για το άχαρα δομημένο περιβάλλον που τα περιβάλλει. Έδωσαν χαστούκι σε όσους δεν φροντίζουν ώστε τα παιδιά να ζουν και να μελετούν σε σύγχρονα σχολεία, που να συμβαδίζουν με τις απαιτήσεις τις εποχής, με τις οποίες εμείς οι ενήλικες τα επιβαρύνουμε καθημερινά. Έδωσαν γροθιά στο στομάχι όσων δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους ξεκάθαρα και σθεναρά. Ευθύνες για τις οποίες οι ίδιοι κόπτονται προεκλογικά να μας πείσουν ότι δύνανται να επωμιστούν και να διεκπεραιώσουν επιτυχώς.

Για τα μηνύματα αυτά η πράξη τους ήταν τόσο τέλεια και σπουδαία. Ήταν ο ορισμός της τραγωδίας, που παρουσιάζει τη σύγκρουση των μαθητών προς τη μοίρα που τους επιβάλλουν οι ενήλικες. Έδειξαν ότι δεν αρκούνται να προσκυνούν τις ηθικές αξίες της κοινωνίας των μεγαλυτέρων, αλλά διαμορφώνουν δικές τους. Ζητούν το τέλος της τραγωδίας, την κάθαρση. Επιθυμούν να διώξουν από την ψυχή τους ό,τι τους περιορίζει και τους προσβάλλει.

Όσοι δεν πήραν το μήνυμα των μαθητών δεν αξίζουν να είναι θεατές στο έργο τους και ακροατές στις επιθυμίες τους. Έστω και τώρα, εμείς οι «μεγάλοι» ας παραδειγματιστούμε. Να αντιδράσουμε και να απαιτήσουμε ό,τι δικαιούμαστε για τα παιδιά μας και για εμάς τους ίδιους.

Ευχαριστώ τους μαθητές του 2ου Γυμνασίου που, για πρώτη φορά σε παρέλαση, μου έδωσαν τροφή για θετική σκέψη. Περιμένω συνέχεια στην πρωτοβουλία τους.

Αποτείνω τιμή στους ηρωικούς μαθητές.

Μανόλης Λυκουρόπουλος

Συνταγή Πολιτικής Βασιλόπιτας

Βασιλόπιτα, το ελληνικό έδεσμα με το οποίο υποδεχόμαστε τη νέα χρονιά. Η ιδιαίτερη σημασία της έγκειται στο ότι αναδεικνύει τον τυχερό της χρονιάς, αυτόν ο οποίος στο κομμάτι του θα βρει το «φλουρί». Οι συνταγές για βασιλόπιτα ποικίλλουν από περιοχή σε περιοχή στην ελληνική επικράτεια, όπου βρίσκουμε διάφορα είδη γλυκιάς ή αλμυρής.

Ωστόσο το ελληνικό δαιμόνιο τα τελευταία χρόνια έχει προσδώσει μια νέα διάσταση στη βασιλόπιτα, όχι τόσο στο έδεσμα, όσο στη διαδικασία κοπής της. Κάθε δημόσιο ή ιδιωτικό ίδρυμα, σύλλογος, συμβούλιο κ.ο.κ. οφείλει τον πρώτο μήνα του χρόνου να «κόψει την βασιλόπιτά του». Η όλη διαδικασία ανάγεται σε φιέστα, κατά την οποία τα μέλη του εκάστοτε φορέα παρευρίσκονται για να ανταλλάξουν ευχές και δώρα για τη νέα χρονιά και να διασκεδάσουν με χορούς και πανηγύρια. Από το πανηγύρι αυτό, φυσικά, δεν θα μπορούσαν να λείπουν και οι επίσημα καλεσμένοι, τα πολιτικά ή άλλα ευρέως γνωστά πρόσωπα, προκειμένου η γιορτή να πάρει επίσημο χαρακτήρα.

Οδηγίες προς προέδρους:

Ένας σοβαρά ιστάμενος πρόεδρος οφείλει να προσκαλέσει στην κοπή της βασιλόπιτας όσο το δυνατόν περισσότερους πολιτικούς (κοινοβουλευτικούς και αυτοδιοικητικούς, ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων), διευθυντές τραπεζικών καταστημάτων και δημοσίων υπηρεσιών της περιοχής, προέδρους όμορων συλλόγων, ή δυνατόν ηθοποιούς και, γενικώς, πρόσωπα με υψηλή αναγνωρισιμότητα. Φυσικά, θα πρέπει να φροντίσει να παρίστανται εκπρόσωποι των μ.μ.ε. προκειμένου η εκδήλωση να πάρει δημοσιότητα και οι χειραψίες με τα συνοδευόμενα λογύδρια να εκτεθούν στα μάτια του φιλοθεάμονος κοινού. Παρεμπιπτόντως, φίλοι μου, μην ξεχάσετε να κρατήσετε αντίγραφα από φωτογραφίες ή άλλο ηλεκτρονικό υλικό, προκειμένου να το χρησιμοποιήσετε μετέπειτα στη δημιουργία αυτό-βιογραφικού δελτίου, όταν θα σας προταθεί η κάθοδός σας στην ενεργή πολιτική σκηνή. Των φρονίμων τα παιδιά…

Ο χώρος που θα επιλεγεί πρέπει να είναι ανάλογος του αριθμού και της κοινωνικής υπόστασης των προσκεκλημένων. Αποφύγετε ταβέρνες και προτιμήστε κέντρα διασκέδασης ή μεγάλους χώρους καλλιτεχνικής έκφρασης και φροντίστε να μην είναι ασφυχτικά γεμάτοι, αλλά ούτε και να φαίνονται άδειοι. Επίσης, ένα συγκρότημα με «ζωντανή» μουσική ή έστω μία χορωδία και ένα πλούσιο μπουφέ, αν και δεν θεωρείται απαραίτητο, ωστόσο προσδίδει στην οργανωτική σας ικανότητα. Ο λόγος που θα εκφωνήσετε προσέξτε να είναι συνοπτικός και όχι κουραστικός, να έχει πολιτικά και κοινωνικά μηνύματα, να εκθειάζετε τους πολιτικούς που παρευρίσκονται και, ταπεινά μεν, σαφώς δε, να παρουσιάσετε το μεγαλόπνοο έργο σας με όλες τις δυσκολίες που ξεπεράσατε. Σημείωση: σημμαδέψτε από πριν το κομμάτι με το φλουρί και φροντίστε να δοθεί στο δήμαρχο. Πιθανότατα από αυτόν παίρνετε επιχορηγήσεις!

Βέβαια, ένα εύλογο χρονικό διάστημα πριν την εκδήλωση μην παραλείψετε, εκτός από τις γραπτές προσκλήσεις, να εκδώσετε και ένα «δελτίο βασιλόπιτας» προς τα μ.μ.ε., όπου θα γνωστοποιείται το πού, το πότε και τους εκλεκτούς προσκεκλημένους σας.

Οδηγίες προς πολιτικούς:

Εάν είστε πολιτικοί, όποιου είδους και εμβέλειας, και προσκληθείτε σε κοπή βασιλόπιτας, τότε σημαίνει πως οι μετοχές σας ανέβηκαν. Ετοιμάστε (εσείς ή όποιος άλλος από το περιβάλλον σας μπορεί) ένα σύντομο λόγο, με τον οποίο θα επαινείτε το έργο του διοργανωτή φορέα και μην ξεχάσετε να δώσετε και κάποιες υποσχέσεις (οτιδήποτε, εξάλλου υπόσχεση δεν σημαίνει δέσμευση). Ξέρετε εσείς…

Οι χειραψίες με τους παρευρισκόμενους θεωρούνται απαραίτητες, κυρίως αν η χρονιά είναι προεκλογική. Ειδικά σε μια τέτοια περίπτωση μην αρνηθείτε καμία πρόσκληση. Αντιθέτως, χρησιμοποιήστε όλους τους γνωστούς σας προκειμένου να μην απουσιάσετε από καμία εκδήλωση, απαιτήστε το, ή, εν ανάγκη, απειλήστε, σε προεκλογική περίοδο όλα επιτρέπονται. Ξέρετε εσείς…

Βέβαια, το κυνήγι της βασιλόπιτας ίσως σας κουράσει και σας κάνει να ξοδέψετε χρήματα από το δικό σας πορτοφόλι για ενδεχόμενα ταξίδια και εισφορές, αλλά μπροστά στα ψηφαλάκια τι είναι η κούραση και τα έξοδα; Όλα για το λαό σας. Ξέρετε εσείς…

Αν έχετε την ατυχία να προσκληθείτε σε δύο ταυτόχρονες εκδηλώσεις, προτιμήστε αυτήν που εκτιμάτε ότι θα φέρει περισσότερες ψήφους ή ισχυρές συμμαχίες. Στην άλλη μην παραλείψετε να στείλετε αντιπρόσωπο με γραπτό ευχετήριο μήνυμα όπου θα εξηγείτε ότι λυπάστε για την απουσία σας, αλλά εθνικοί ή άλλοι βαρυσήμαντοι λόγοι σας εμπόδισαν. Ξέρετε εσείς…

Σημείωση προς τους ευτραφείς πολιτικούς: δεν είναι απαραίτητο να τρώτε όλο το κομμάτι της βασιλόπιτας και να δοκιμάζετε όλα τα εδέσματα του μπουφέ, γιατί στο τέλος του μήνα θα στείλετε τον διαιτολόγο σας σε ψυχολόγο.

Οδηγίες προς το λαϊκό κοινό:

Η βραδιά είναι δική σας. Όλη η παράσταση στήθηκε για εσάς, γι’ αυτό απολαύστε το. Πιθανότατα να σας ζητηθεί κάποια οικονομική εισφορά, γι’ αυτό ξεχάστε το πορτοφόλι στο σπίτι. Φάτε, πιείτε και διασκεδάστε. Ευκαιρία να ζητήσετε καμία εκδούλευση από τους παριστάμενους πολιτικούς. Αποφύγετε τις πολιτικές συζητήσεις και αναλωθείτε σε εγκάρδιες ευχές για τη νέα χρονιά. Χειροκροτήστε τον πρόεδρο και, αν δε βαριέστε, τους πολιτικούς. Τέλος, προνοήστε να έχετε στην τσάντα σας κάποιο πλαστικό δοχείο, ώστε φεύγοντας, αν έχει περίσσευμα στο μπουφέ, να πάρετε μερικά κεφτεδάκια και πιτάκια για το σκυλάκι σας.

Εφόσον η συνταγή εκτελεστεί κατά γραμμα-ριο, είμαι σίγουρος ότι η πολιτική βασιλόπιτα θα στεφθεί με απόλυτη επιτυχία.

Καλή χρονιά και καλοφάγωτη.


Ο σεφ
Μανόλης Λυκουρόπουλος

Παραμύθι για μικρούς και μεγάλους

Μια φορά κι έναν καιρό σε ένα νησί ζούσαν όμορφα και ταπεινά κάποια γκρίζα ανθρωπάκια. Ο τόπος τους ήταν όμορφος και εύφορος και τα γκρίζα ανθρωπάκια περνούσαν τη ζωή τους άλλοτε ήσυχα και άλλοτε με αυταρχικούς ηγεμόνες που καταδυνάστευαν τα ίδια και τον πλούσιο τόπο τους.

Έτσι περνούσαν τα χρόνια και τα γκρίζα ανθρωπάκια κατάφερναν πάντα να επιβιώνουν και να ξεπερνούν όποιες δυσκολίες και όσους ηγεμόνες σκίαζαν την ηλιόλουστη ζωή τους. Με τον καιρό, μάλιστα, έμαθαν να ζουν ελεύθερα, ή τουλάχιστον έτσι νόμιζαν. Έδιωξαν τους αυταρχικούς ηγεμόνες και στη θέση τους όρισαν αρχηγούς από τη δική τους γενιά, αρχηγούς με τη δική τους γκρίζα μορφή και, το κυριότερο, τους επέλεγαν τα ίδια.

Τα γκρίζα ανθρωπάκια ήταν χαρούμενα γιατί τους είπαν ότι τώρα πια ζούσαν στη δημοκρατία που οι σοφοί τους την αποκαλούσαν «υπέρτατο αγαθό». Και πράγματι η δημοκρατία τούς έφερε διανόηση, η διανόηση κριτήρια και τα κριτήρια επιλογές.

Τα γκρίζα ανθρωπάκια συνειδητοποιούσαν ότι, με το πέρασμα του χρόνου, άλλαζαν. Άρχισαν να ψηλώνουν, άλλα περισσότερο κι άλλα λιγότερο. Σύντομα κατάλαβαν ότι βαρέθηκαν το γκρίζο χρώμα τους. Ήθελαν να αλλάξουν. Έτσι, κάλεσαν τους σοφούς του νησιού για να τους συμβουλευτούν τι χρώμα και πώς θα το αποκτούσαν.

Οι σοφοί συνεδρίασαν αλλά δεν μπόρεσαν να καταλήξουν σε μία επιλογή και ζήτησαν από τα γκρίζα ανθρωπάκια να διαλέξουν το χρώμα τους. Ακολούθησαν συζητήσεις, διαβουλεύσεις, αντιρρήσεις, αντιδράσεις, φιλονικίες, διαπληκτισμοί. Οι σοφοί του νησιού, για να βγουν από τη δύσκολη θέση, τούς κατέθεσαν ένα ερωτηματολόγιο, βάση του οποίου θα αποφασιζόταν το νέο χρώμα. Όμως, κι αυτό το σύστημα δεν βοήθησε ιδιαίτερα. Έτσι, τα γκρίζα ανθρωπάκια απευθύνθηκαν στους μάγους.

Οι μάγοι, για να βγουν από το αδιέξοδο, αποφάσισαν να φτιάξουν ο καθένας από ένα μαγικό φίλτρο με το αγαπημένο τους χρώμα και να το δώσουν στα γκρίζα ανθρωπάκια. Άλλος έφτιαξε πράσινο, άλλος μπλε, άλλος κόκκινο, άλλος κίτρινο κ.ο.κ. Οι μάγοι ενθουσιάστηκαν. Έτρεξαν αμέσως να δείξουν το κατόρθωμά τους στα γκρίζα, μέχρι τότε, ανθρωπάκια και ο κάθε μάγος άρχισε να υμνεί και να προτρέπει για το δικό του μαγικό φίλτρο. Τα γκρίζα ανθρωπάκια εκστασιασμένα άρχισαν να πίνουν το φίλτρο που προτιμούσαν. Κάποια, μάλιστα, δοκίμασαν και δύο ή και τρία διαφορετικά.

Το θαύμα είχε μόλις γίνει. Τώρα πια δεν ήταν γκρίζα, αλλά πράσινα, μπλε, κόκκινα, κίτρινα, καρό ή με ρίγες ανθρωπάκια. Το καθένα καμάρωνε και βαυκαλιζόταν για το δικό του χρώμα σε τέτοιο σημείο, μάλιστα, που κάποιες φορές έρχονταν σε σύγκρουση μεταξύ τους. Προσπαθώντας να δικαιολογήσουν την ανωτερότητα του κάθε χρώματος υποστήριζαν, μάλιστα, ότι αυτό τους προκαλούσε ιδιαίτερες πνευματικές ικανότητες και αντιλήψεις. Και επειδή το υποστήριζαν με σθένος, δεν άργησαν να το πιστέψουν κιόλας. Και επειδή το πίστεψαν, άρχισαν να σκέφτονται και διαφορετικά και το καθένα προσπαθούσε να πείσει το άλλο να αλλάξει και να πάρει το δικό του χρώμα.

Οι μάγοι έκαναν χρυσές δουλειές. Κατάλαβαν ότι, διαιρώντας τα ανθρωπάκια σε διαφορετικά χρώματα, μπόρεσαν να τα εξουσιάζουν και να κερδίζουν πουλώντας τα μαγικά τους φίλτρα. Κι όλα αυτά κάτω από το πέπλο της ελεύθερης επιλογής του χρώματος, κάτω από το πέπλο της δημοκρατίας.

Από την άλλη, τα πολύχρωμα, πλέον, ανθρωπάκια απέκτησαν κι άλλη έννοια: τι χρώμα θα είχε τώρα ο αρχηγός τους; Γιατί μέχρι τότε ο αρχηγός που όριζαν έπρεπε να είναι ο πιο ικανός, ο πιο δυνατός, ο πιο έξυπνος, να έχει δηλαδή όλες τις ικανότητες για την ανώτερη θέση. Τώρα, όμως, το βασικότερο κριτήριο ήταν το χρώμα. Εκεί να δεις μπλέξιμο. Οι υποψήφιοι αρχηγοί δημιούργησαν πράσινες, μπλε, κόκκινες, κίτρινες, πολύχρωμες παρατάξεις και προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να πάρουν την αρχηγία. Είχαν, μάλιστα, χορηγούς και συμβουλάτορες τους μάγους που έφτιαξαν τα αντίστοιχα χρώματα. Έτσι, κατά καιρούς στην αρχηγία εναλλάσσονταν ανθρωπάκια με διάφορα χρώματα. Το περίεργο, όμως, ήταν ότι τώρα τα πολύχρωμα ανθρωπάκια έχασαν την ήσυχη ζωή τους, οι έριδες μεταξύ τους ήταν έντονες και ποτέ δεν ήταν ευτυχισμένα στο σύνολό τους όπως παλιά.

Οι σοφοί του νησιού, βλέποντας την κατάσταση, συνεδρίασαν για να βρουν μια λύση. Τότε ένας γέρος σοφός με μακριά άσπρη γενειάδα και βαθιές ρυτίδες στο μέτωπο έδωσε τη λύση. «Να ξαναγίνουμε γκρίζα ανθρωπάκια» φώναξε « για να μη διαφέρουμε στο χρώμα, αλλά μόνο στις ικανότητες». Αυτό ήταν. Ανακοίνωσαν την πρότασή τους στα πολύχρωμα ανθρωπάκια και, ενώ στην αρχή πολλά δίστασαν, στο τέλος πείστηκαν για τη σπουδαιότητα του εγχειρήματος. Φυσικά, οι αρχηγοί και οι μάγοι, που είχαν στήσει κερδοφόρες επιχειρήσεις, αντέδρασαν ακόμα και με απειλές. Όπως λένε όμως, «φωνή λαού οργή θεού». Έτσι, με την πίεση του λαού οι μάγοι αναγκάστηκαν να φτιάξουν φίλτρο για να ξαναγίνουν τα ανθρωπάκια γκρίζα.

Έτσι κι έγινε. Ήταν πάλι όλα με το ίδιο χρώμα. Σταμάτησαν να ερίζουν και να ασχολούνται με το χρώμα τους και φρόντιζαν ξανά για την αρμονική και ευτυχισμένη διαβίωσή τους.

Έτσι έζησαν αυτά καλά. Εμείς …καλύτερα ;;;


Ο μυθοπλάστης
Μανόλης Λυκουρόπουλος

Ανοιχτή επιστολή για την κατάσταση του 1ου δημοτικού σχολείου Νάξου.

Κλείστε τα μάτια και ονειροπολήστε. Φανταστείτε ένα δημοτικό σχολείο όπου τα παιδιά σας δεν θα ασχολούνται μόνο με τα κλασσικά μαθήματα, αλλά θα μπαίνουν από μικρά στη στενωπό της έρευνας. Φανταστείτε ένα πρότυπο σχολείο βιολογικής διαχείρισης και οικολογικής συνείδησης, με επικεντρωμένο ενδιαφέρον στην διαχείριση θαλάσσιου και βρόχινου ύδατος. Ένα σχολείο όπου το παιδί σας θα μελετά όλες τις δράσεις και συνέπειες του νερού, όχι στις σελίδες των βιβλίων, αλλά λαμβάνοντας ενεργό μαθητικό ρόλο μέσα σε ένα υδάτινο περιβάλλον.

Πώς σας φαίνεται; Πριν απαντήσετε, σκεφτείτε ότι επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για περιοχές που θα μετατραπούν σε ερήμους τα επόμενα χρόνια, λόγω της έλλειψης νερού, και ότι τεράστια κονδύλια ξοδεύονται από τις κυβερνήσεις ισχυρών κρατών για τη μελέτη των υδάτινων πόρων. Συνεπώς, αν το παιδί σας φοιτούσε σε ένα τέτοιο σχολείο, σίγουρα θα εξελισσόταν σε εξαιρετικό επιστήμονα του είδους και το επαγγελματικό του μέλλον θα διαγραφόταν λαμπρό από πολύ νωρίς.

Φανταστείτε ένα σχολείο δίπλα στο κύμα της θάλασσας, που θα περιβάλλει λίμνες και ρυάκια ακόμα και μέσα στις σχολικές αίθουσες και θα διαθέτει αυτόματο σύστημα καθαρισμού με νερό. Ένα σχολείο ιδανικό για τη μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της ύπαρξης νερού, όπως η διάβρωση και η αποσάθρωση νεκρής ύλης

Σταματήστε να φαντάζεστε. Ανοίξτε τα μάτια. Όχι, δεν αναφέρομαι σε πρότυπο σχολείο της Σουηδίας. Ναι, αυτό το σχολείο υπάρχει στην Ελλάδα. Εκπλαγείτε, αυτό το σχολείο υπάρχει στη Νάξο. Είναι το 1ο δημοτικό σχολείο Νάξου.

Σας βλέπω να χαμογελάτε. Κι όμως, το 1ο δημοτικό σχολείο λειτουργεί με όλες τις παραπάνω προδιαγραφές. Αρκεί να το επισκεφτείτε τις ημέρες που βρέχει για να διαπιστώσετε ότι τα 140 παιδιά φοιτούν μέσα σε αίθουσες-λίμνες και οι κοινόχρηστοι χώροι καταλαμβάνονται από μικρής έντασης ποτάμια, ή όταν τα κύματα της Γρόττας μπαίνουν ατόφια, σχεδόν, από τα ρημαγμένα παράθυρα. Παρατηρήστε τη διάβρωση στους τοίχους και στις τσιμεντένιες δοκούς και την παντελή αποσάθρωση στα ξύλινα κουφώματα. Αγγίξτε τους υδαρούς τοίχους των σχολικών αιθουσών.

Μήπως η εικόνα τώρα σας φαίνεται περίεργη, αποκρουστική, αποτρόπαια; Κι όμως, είναι πραγματική. Εκπαιδευτικοί και μαθητές κάνουν μάθημα σε απαράδεκτες συνθήκες εργασίας, την ώρα που οι αρμόδιοι μεταθέτουν τις ευθύνες από το Δήμο στη Νομαρχία και αντίθετα. Οι δασκάλες τρέχουν να προλάβουν ατυχήματα, την ώρα που οι υπεύθυνοι για τη συντήρηση του σχολικού κτηρίου περιμένουν τη διεξαγωγή μελετών από κάθε αρμόδιο γραφειοκράτη. Τα παιδιά εισπνέουν υγρασία και αλμύρα, την ώρα που οι αρμόδιοι εισπράττουν το μισθό τους στα ζεστά και πολυτελή γραφεία τους. Το σχολικό κτήριο γίνεται όλο και πιο επισφαλές, την ώρα που οι έγγραφες μνείες για την επικινδυνότητά του καταλήγουν στα αζήτητα των υπηρεσιών του Δήμου και του Επαρχείου. Η μελέτη για τη στατικότητα του κτηρίου, που έχει ανατεθεί χρόνια πριν, δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί, αφού οι υπεύθυνοι προτιμούν να αδιαφορούν αντί να πιέζουν, λες και δεν πρόκειται για σχολική στέγη, αλλά για κανένα μαντρί στις παρυφές του Ζα.

Κύριοι υπεύθυνοι του Δήμου, του Επαρχείου, της Νομαρχίας ή όποιοι άλλοι, είστε αποκλειστικά υπεύθυνοι για την τραγική κατάσταση του κτηρίου και για την ασφάλεια των παιδιών μας. Γρηγορείτε. Δράστε με όλες σας τις δυνάμεις για να σωθεί το ιστορικό αυτό κτήριο, που αποτελεί κόσμημα για τη Νάξο και τόπο πνευματικής δημιουργίας για τα παιδιά. Αν προτιμάτε, δείτε το με γνώμονα τις επικείμενες εκλογές. Ευκαιρία να πιστωθείτε ένα κοινωφελές έργο και να καμαρώνετε μέσα στα κοστούμια σας κατά τη διάρκεια του αγιασμού της επόμενης σχολικής χρονιάς. Στο δημοτικό συμβούλιο της 9/11/2009 χειροκροτήσατε την απόφασή σας να ανακυρήξετε το 2010 ως «έτος παιδείας» και να δώσετε 1.000.000 ευρώ από τον προϋπολογισμό του δήμου για τα σχολειά μας. Εφαρμόστε την απόφαση και φανείτε ακόμα πιο γενναιόδωροι, αν χρειαστεί. Όλοι θα επικροτήσουν.

Γονείς, μην εμπιστεύεστε την τύχη των παιδιών σας σε ευχολόγια και καθησυχαστικές υποσχέσεις. Πιέστε και δηλώστε έμπρακτα το ενδιαφέρον σας

Το 1ο δημοτικό σχολείο στεγάζει τις καρδιές μας και το θέλουμε απόλυτα υγιές.

Μανόλης Λυκουρόπουλος

« ΠΑΜΕ ΔΙΑΚΟΠΕΣ – ΠΑΜΕ ΝΑΞΟ»

Αυτό είναι το διαφημιστικό μήνυμα με το οποίο ο Δήμος Νάξου θα προσπαθήσει να προσελκύσει επισκέπτες κατά τους θερινούς μήνες. Στο δημοτικό συμβούλιο της 28/02/2010 ο δήμαρχος κ. Μαράκης και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Τσαγκλής ενημέρωσαν για το περιεχόμενο του διαφημιστικού μηνύματος και για την δαπάνη του, που ανέρχεται στο ποσό των 122.000 ευρώ.

Το διαφημιστικό μήνυμα για την τουριστική προβολή της Νάξου περιέχει αποσπασματικές προβολές των αρχαιολογικών μνημείων και των παραλιών της Νάξου και τελειώνει με την προτροπή: Πάμε διακοπές – Πάμε Νάξο. Σημειωτέον, θα παρουσιαστεί σε τηλεοπτικούς σταθμούς και σε εφημερίδες πανελλαδικά. Με αυτό τον τρόπο ο Δήμος Νάξου απευθύνεται στην εγχώρια αγορά τουρισμού και, επιδεικνύοντας την Πορτάρα, το Κάστρο, το άγαλμα του Απόλλωνα, την παραλία του Αγ. Γεωργίου και του Αγ. Προκοπίου κ.α., προσπαθεί να πείσει τον Έλληνα υποψήφιο επισκέπτη να προτιμήσει τη Νάξο για καλοκαιρινό προορισμό.

Λογικά, το μήνυμα έχει προταθεί και δημιουργηθεί από ειδικούς επικοινωνιολόγους – διαφημιστές, ικανούς να τονίσουν τις διαφορές της Νάξου έναντι των υπολοίπων Ελληνικών νησιών και να πείσουν για την ανωτερότητά της. Εφόσον, λοιπόν, οι αρμόδιοι επαγγελματίες του χώρου, κατόπιν εμπεριστατωμένης μελέτης και επίπονης (σίγουρα) απόπειρας να ψυχογραφηθεί ο Έλληνας τουρίστας, κατέληξαν στην παραγωγή του συγκεκριμένου μηνύματος, η γνώμη του δημοτικού συμβουλίου και των άλλων εμπλεκόμενων με τον τουρισμό φορέων, προφανώς, ήταν περιττή. Γι’ αυτό και το διαφημιστικό μήνυμα (που, ξαναλέω, θα μας στοιχίσει 122.000 ευρώ) δεν παρουσιάστηκε στο δημοτικό συμβούλιο, αλλά ψηφίστηκε η δαπάνη του έργου με συνοπτικές διαδικασίες. Οι κ.κ. δημοτικοί σύμβουλοι, δηλαδή, ψήφισαν (κατά πλειοψηφία) ένα έργο 122.000 ευρώ χωρίς καν να το δουν και να εκφράσουν γνώμη, παρά αρκέστηκαν στη σύντομη περιγραφή του δημάρχου. Για τέτοια εμπιστοσύνη μιλάμε !!!

Βέβαια, καταλαβαίνω ότι, έχοντας 22 θέματα προς συζήτηση στην ημερήσια διάταξη και δύο ώρες στη διάθεσή τους, τα 20 δευτερόλεπτα προβολής του μηνύματος θα επιβάρυναν το χρόνο της (αν)ισορροπημένης συνέλευσης. Τελοσπάντων, θα το βλέπουμε στους τηλεοπτικούς δέκτες μας από αρχές Μαΐου μέχρι τέλος Αυγούστου και, πού ξέρετε, μπορεί να πειστούμε και εμείς ότι ζούμε σε παράδεισο και στο τέλος να μη χρειαστεί να μεταδημοτεύσουμε.

Παραταύτα, αναρμοδίως μιλώντας και ως μη άμεσα εμπλεκόμενος με τον τουρισμό, θα ήθελα να εκφράσω κάποιες σκέψεις και παρατηρήσεις μου, που ίσως να βοηθήσουν στην άγρα επισκεπτών. Εκ προοιμίου αναφέρω ότι, εφόσον το δημοτικό συμβούλιο ενστερνιστεί τις απόψεις μου και προκειμένου για το καλό του τόπου, δεν θα απαιτήσω τα πνευματικά δικαιώματα των προτάσεων.

Το διαφημιστικό μήνυμα, λοιπόν, παρουσιάζει εν τάχει αρχαία μνημεία και παραλίες. Φυσικά, αρκούν αυτά για να δελεάσουν τον υποψήφιο επισκέπτη. Γιατί πού αλλού μπορεί ο Έλληνας να βρει παραλίες για τα μπάνια του και αρχαιολογικούς χώρους να επισκεφτεί εκτός από τη Νάξο; Στην Ελλάδα, βλέπετε, σπανίζουν και τα δυο. Γι’ αυτό, από την Αλεξανδρούπολη ως τη Γαύδο, θα συρρεύσουν εδώ όλοι για τις διακοπές τους και, εκτός από τα αρχαία, θα αποτυπώσουν φωτογραφικά και τα νέα μνημεία: τα στοιβαγμένα καλοκαιρινά σκουπίδια, τη σύρραξη των αυτοκινήτων, τα «θερμοκήπια» της παραλιακής οδού της Χώρας και τόσα άλλα που, ελλείψει χώρου δεν αναφέρω. Και όλα αυτά, αν καταφέρουν να έρθουν, αφού τα δρομολόγια πλοίων και αεροπλάνων κρίνονται ανεπαρκή.

Ίσως οι αρμόδιοι να έπρεπε να προτείνουν και κάποιους εναλλακτικούς λόγους για να προτιμήσουν οι επισκέπτες τη Νάξο. Για παράδειγμα, η γαστριμαργική ανωτερότητα του νησιού μας! Θα γίνω σαφέστερος. Είναι τόσο έκδηλη, όσο και προκλητική η προβολή από όλα τα ΜΜΕ του πολιτισμού της «κοιλιοδουλίας». Από τα άγρια ξημερώματα ως τα εφτά μεσάνυχτα (ποτέ δεν κατανόησα αυτούς τους επιθετικούς προσδιορισμούς, ωστόσο προσδίδουν βάρος στις έννοιες) παρακολουθούμε στην τηλεόραση την ατέρμονη προσπάθεια του κάθε λογής τηλεοπτικού φελλού να μας κάνει επαγγελματίες μάγειρες, προτείνοντας μαγειρικές απόπειρες άνευ ουσίας και νοστιμιάς. Το ίδιο ισχύει και στα έντυπα, όπου εφημερίδες και περιοδικά στοιβάζονται στα περίπτερα με εκατοντάδες ένθετα αφιερώματα σε συνταγές μαγειρικής. Συνεπώς το πεδίο είναι ευρύ και έτοιμο και τα Ναξιακά προϊόντα γνωστά για την ποιότητά τους.

Ναξιώτισσες νοικοκυρές ενωθείτε! Βγείτε σε πρωινά, μεσημεριανά, απογευματινά και βραδινά τηλεοπτικά παράθυρα και διαδώστε την γνήσια παραδοσιακή ναξιώτικη κουζίνα. Κάντε επίκληση στους λεπτούς γευσιγνωστικούς ουρανίσκους των Ελλήνων και σύρτε τους απ’ τη μύτη ως τον γαστριμαργικό Ναξιακό παράδεισο. Μηνύματα όπως: «τυροφάγοι και κατσικοφάγοι ενωθείτε στη Νάξο» ή «καλοφαγάδες, η Νάξος σας περιμένει», θα μπορούσαν να αποδώσουν πολλαπλάσια.

Επίσης, ενόψει οικονομικής κρίσης θα πρέπει να τονιστεί η πλούσια δωρεάν διασκέδαση και τα πλούσια δωρεάν νυχτερινά φαγοπότια, προσφορά του Π.Ο.Δ.Ν. προς Ναξίους και ξένους επισκέπτες. Μην το αμελήσετε, το «δωρεάν» πάντα προσελκύει. Επίσης, περάστε το μήνυμα «εδώ τρώτε και πίνετε καλά και οικονομικά». Ο Έλληνας πρώτα κοιτάζει πού θα φάει και θα πιει και μετά πού θα κάνει μπάνιο.

Επενδύστε, λοιπόν, στο νεόφερτο γαστριμαργικό πολιτισμό. Εξάλλου, δήμαρχε, στον τομέα αυτό φαίνεστε αρκετά «πολιτισμένος».

Όσο για το πρόβλημα των σκουπιδιών, έχω ακούσει για κάποιες εθελοντικές ομάδες που κάνουν θαύματα. Οργανώστε μερικές ομάδες από Ναξιώτες… άκυρο! Καλύτερα φιλοξενήστε ομάδες εθελοντισμού από άλλα μέρη της Ελλάδας και… καθαρίστε με τα σκουπίδια. Έτσι γλιτώνετε και από τα δυσμενή σχόλια του Καμβύση για τις ακριβοπληρωμένες εργολαβίες.

Έχω πρόταση και για τη μείωση του προβλήματος του κυκλοφοριακού. Δώστε έμφαση στον εναλλακτικό οικολογικό τουρισμό. Περάστε το μήνυμα: «φέρτε μαζί σας το ποδήλατο, όχι το αυτοκίνητο». Έτσι, θα απευθυνθείτε σε ένα νέο είδος τουρισμού, που συνεχώς κερδίζει έδαφος και, ταυτόχρονα, θα αναβαθμίσετε και το πολιτικό σας προφίλ. Όσο για εκείνους που έρχονται με άδειο Ι.Χ. για να το γεμίσουν, φεύγοντας, με κατσίκια, γραβιέρες και πατάτες, αποτρέψτε τους, λέγοντας ότι ο Δήμος θα αναλάβει τα έξοδα να τους στείλει τα προϊόντα με τις μεταφορικές εταιρίες. Υπολογίστε και τα ψηφαλάκια που θα κερδίσετε κατ’ αυτό τον τρόπο. Μην ξεχνιόμαστε, εκλογές έρχονται.

Δεν ξέρω αν η απόπειρα μου να καταδείξω την ένδεια του ήδη επιλεγμένου μηνύματος έγινε κατανοητή, ωστόσο, θεωρώ σοβαρότερη την ένδεια απόπειρας ορθού πολιτικού προσανατολισμού σε όλες τις εκφάνσεις ζωής του ναξιακού μικρόκοσμου.

Μανόλης Λυκουρόπουλος

ΔΩΣΤΕ ΤΟΝΩΣΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ

Το σχέδιο διοικητικής αναδιάρθρωσης της χώρας με την κωδική ονομασία «Καλλικράτης», που έχει προταθεί για δημόσιο διάλογο τους τελευταίους μήνες από το Υπουργείο Εσωτερικών, έχει απασχολήσει έντονα όλους τους αυτοδιοικητικούς παράγοντες της χώρας. Πρόκειται για την οργανωτική και λειτουργική αναβάθμιση των δύο βαθμών της τοπικής αυτοδιοίκησης (ενισχυμένοι δήμοι – περιφερειακή αυτοδιοίκηση), την καθιέρωση μητροπολιτικής αυτοδιοίκησης και την αναδιάταξη της αποκεντρωμένης διοίκησης, ώστε να ξεκινήσει μια νέα εποχή για την περιφερειακή ανάπτυξη, την τοπική δημοκρατία και για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

Φυσικά, η βιωσιμότητα των νέων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που θα δημιουργηθούν, θα εξαρτηθεί από την οικονομική αυτοτέλεια, την κοινωνική πολιτική και, κυρίως, από τα πρόσωπα που θα διαχειρίζονται τη λειτουργία τους. Καθώς το καθεστώς των νέων ΟΤΑ θα διακατέχεται από έντονο δημαρχοκεντρικό πνεύμα, τα πρόσωπα, που θα ηγηθούν, θα πρέπει να καταστήσουν σχέδιο ισόρροπης ανάπτυξης της περιφέρειας των μητροπολιτικών δήμων, ειδάλλως η περιφέρεια είναι εύκολο να συρρικνωθεί και να μαραζώσει.

Ειδικότερα, μέχρι σήμερα στα περισσότερα νησιά η πολιτική ανάπτυξης τρέχει με δύο ταχύτητες. Αυτή των τουριστικών περιοχών και των οικονομικών συμφερόντων και αυτή των ορεινών – αγροτικών περιοχών και της οικονομικής δυσπραγίας. Είναι εύκολο να το διαπιστώσει κάποιος παρατηρώντας τους προϋπολογισμούς των νησιωτικών ΟΤΑ, βάση των οποίων η μερίδα του λέοντος στοχεύεται πάντα προς τις τουριστικά αναπτυγμένες περιοχές. Κι αν μέχρι σήμερα η ύπαρξη περισσοτέρων του ενός δήμου στα μεγάλα νησιά μπορούσε να εξασφαλίσει κάποια ισορροπία, το σχέδιο «Καλλικράτης» έρχεται να ταράξει τα νερά. Για το λόγο αυτό η συγκέντρωση της διοίκησης πρέπει να στοχεύσει στην αποκέντρωση της ανάπτυξης.

Είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί η τόνωση της επιχειρηματικότητας και της αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής στα μικρά και μεγάλα χωριά, ώστε οι νέοι να παραμείνουν σε αυτά. Μάλιστα, πρόσφατα η επιχειρηματικότητα της περιφέρειας δέχτηκε ένα ισχυρό πλήγμα, ενόψει των μέτρων κατά της οικονομικής κρίσης. Συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα, σύμφωνα με το νόμο 3050 του 2002, οι επαγγελματίες και οι έμποροι που ασκούσαν δραστηριότητα σε μικρές, σε επίπεδο αριθμού κατοίκων, περιοχές (κάτω των 2000 ή 1000 ατόμων κατά περίπτωση) υπάγονταν στην ασφάλιση του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων, όταν ο μέσος όρος των ετήσιων εισοδημάτων τους ήταν χαμηλός. Η ρύθμιση αυτή είχε γίνει με στόχο να υπάρχουν κίνητρα εγκατάστασης και διαμονής για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους μικροεμπόρους σε ορεινές ή ημιορεινές περιοχές, καθώς και σε νησιά.

Ωστόσο, οι προβλεπόμενες, με βάση την κείμενη νομοθεσία, διατάξεις καταργήθηκαν και με μια απλή εγκύκλιο του Οργανισμού Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών, χιλιάδες έμποροι και επαγγελματίες που εδρεύουν σε ακριτικού τύπου χωριά, αναγκάστηκαν να αλλάξουν ασφαλιστικό φορέα (από ΟΓΑ σε ΟΑΕΕ) και να πληρώνουν εισφορές αυξημένες κατά περίπου 380% (από 70 ευρώ το μήνα σε 332 ευρώ).

Γι` αυτό πρέπει οι νέοι ΟΤΑ να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή σε αυτές τις περιοχές με έργα υποδομής μικρής εμβέλειας, που δεν θα επηρεάσουν το τοπικό στοιχείο, αλλά θα τονίσουν τη γνήσια έκφραση των ντόπιων κοινωνικών συσχετισμών. Σε αυτό θα συμβάλλει και η εκλογή ικανού αριθμού τοπικών αρχόντων, ώστε να διασφαλιστεί ουσιαστικά και δημοκρατικά η φωνή της περιφέρειας και το κίνητρο συμμετοχής και ενεργοποίησης των πολιτών.

Μανόλης Λυκουρόπουλος

Ο ΛΑΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΛΑΙΣΤΡΑ

‘‘Ο ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ξυπνάει από τον ύπνο του.

Σκέφτεται : «Δεν μπορώ ν’ αντέξω αυτό το φως που με βοηθάει να ωριμάσω». Το φως, πάντως, δεν εξαφανίζεται.

Ο πολεμιστής σκέφτεται : « Είναι απαραίτητες κάποιες αλλαγές που δεν έχω διάθεση να κάνω».

Το φως επιμένει, επειδή η θέληση είναι μια λέξη γεμάτη τεχνάσματα.

Τότε τα μάτια και η καρδιά του πολεμιστή αρχίζουν να συνηθίζουν στο φως. Αυτό δεν τον τρομάζει πια κι αρχίζει να δέχεται το Μύθο του, όσο κι αν αυτό σημαίνει ότι θα διατρέξει κινδύνους.

Ο πολεμιστής κοιμήθηκε για μακρύ χρονικό διάστημα. Είναι φυσικό να ξυπνάει σιγά σιγά.’’

Paulo Coelho


Πολύς λόγος έχει γίνει τελευταία για πολιτικές παλαίστρες, για ετοιμοπόλεμους αυτοδιοικητικούς που καλούν σε αντιπαράθεση όποιον τολμήσει να σηκώσει ανάστημα απέναντί τους και για μαχητές γεμάτους οράματα, αξίες και ιστορία στην πλάτη. Λόγια ωραία, αλλά και κοινότυπα και ασαφή, ανίκανα να αναδείξουν ένα ηγετικό πρόσωπο.

Αναρωτιέμαι, λοιπόν, γιατί κάποιος να μιλάει έτσι, αφού σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι ικανός να κάνει όσα λέει. Μήπως, αυτός που υπερασπίζεται δημόσια τις ιδέες του, πρέπει να καταβάλει κάθε προσπάθεια να τις σέβεται στη ζωή του; Αν είναι πραγματικός ηγέτης, ναι. Αυτός είναι ο μόνος δρόμος για να γίνει πιστός. Δηλαδή, αυτός που έχει βαθύ πνευματικό υπόστρωμα και σέβεται τις αξίες που διαλαλεί, επειδή πιστεύει πως είναι αυτό που λέει, καταλήγει να γίνει αυτό που λέει πως είναι.

Ακούγεται ιδανικό; Ίσως. Το αντίθετο, όμως, είναι καταστροφικό. Αυτός που διαλαλεί λόγια αγαθά για να τέρψει «ευήκοα ώτα», αλλά στην πραγματικότητα πράττει το αντίθετο, δεν αποκαλείται ηγέτης-μαχητής, παρά, μάλλον, λαοπλάνος. Ηγέτης-μαχητής είναι ο υπεύθυνος, ο έχων την ευθύνη, την ικανότητα να ανταποκριθεί στις προκλήσεις και να αντιδράσει υπέρ του λαού του, αγνοώντας το προσωπικό και προβάλλοντας το συλλογικό.

Φυσικά, υπεύθυνος ηγέτης δεν είναι αυτός που παίρνει στους ώμους του το βάρος του κόσμου, αλλά αυτός που ξέρει να επιμερίζει και να κατανείμει εξουσίες στα κατάλληλα πρόσωπα. Και επειδή μπορεί σε κάποια δεδομένη στιγμή να παρασυρθεί και να πέσει σε σφάλμα, οφείλει να έχει την ταπεινότητα να ακούσει μια συμβουλή και να ζητήσει βοήθεια.

Αντίθετα, αυτός που συγκεντρώνει τις εξουσίες στο πρόσωπό του, αρνείται οποιαδήποτε συμβουλή και βοήθεια και αποποιείται των ευθυνών του, σφυρίζοντας αδιάφορα μπροστά στα προβλήματα ή στις προκλήσεις, είναι σαφέστατα, κάθετα και αδιαπραγμάτευτα ανίκανος να διοικήσει. Αυτός που, αντί να θεραπεύσει τον πονοκέφαλο, προτείνει αποκεφαλισμό, που, αντί να δώσει φάρμακο, κάνει ευθανασία, που, αντί να ψάξει τη λύση στις αιτίες, κοιτάζει το αποτέλεσμα με βλέμμα απλανές και απορία, δεν είναι μόνο ανίκανος, αλλά και επικίνδυνος.

Για παράδειγμα, σκεφτείτε έναν ηγέτη που, ενώ εσείς έχετε το θάρρος να παραπονεθείτε για συσσώρευση άλυτων προβλημάτων, αυτός σας προτείνει, ελαφρά τη καρδία, να αλλάξετε τόπο κατοικίας. Έναν ηγέτη που, ενώ εσείς ζητάτε ασφαλέστερους δημόσιους χώρους παιχνιδιού και διασκέδασης για τα παιδιά σας, αυτός καταργεί τους ήδη υπάρχοντες. Έναν ηγέτη που, ενώ εσείς ζητάτε τη συνδρομή του για την επισκευή ενός σχολικού κτηρίου, αυτός προτείνει το κλείσιμό του. Θα εμπιστευόσαστε ποτέ έναν τέτοιο ηγέτη για το δικό σας μέλλον και των παιδιών σας; Εντάξει, ίσως τα (τυχαία;;;) παραδείγματα που ανέφερα να είναι ακραία. Εντούτοις, απαντήστε. Βέβαια, η ερώτηση είναι ρητορική. Η απάντηση είναι μία και μόνη: Όχι.

Αν, πάλι, κάποιος με τέτοια συμπεριφορά έχριε τον εαυτό του «πολεμιστή» και προκαλούσε για αντίπαλο, πιστεύετε πως θα βρισκόταν ισχυρότερος αντίπαλος από τον ίδιο το λαό; Κι αν ο καθένας μεμονωμένα νοιώθει ανίκανος κι ανώριμος, όλοι όσοι σκέφτονται ότι έχουν ανάγκη κάποιες αλλαγές, μπορούν να αποτελέσουν ασπίδα και δόρυ για τη ζωή και τα όνειρά τους. Αυτοί που λούζουν τα μάτια τους στο φως αψηφούν τους κινδύνους και ρίχνονται στη μάχη. Αυτοί αποτελούν τον «Πολεμιστή του Φωτός».

Όπως αναφέρει και ο Paulo Coelho, ο πολεμιστής-λαός μπορεί να κοιμήθηκε για μακρύ χρονικό διάστημα, αλλά είναι φυσικό να ξυπνάει σιγά σιγά…

Μανόλης Λυκουρόπουλος

17.3.10

Για την Ακτοπλοΐα (Δελτίο Τύπου)

Μολονότι βρισκόμαστε εν όψει της επικείμενης έναρξης της θερινής περιόδου, εδώ στη Νάξο κανένας δε μιλάει για τα προβλήματα της ακτοπλοΐας, ακόμη και οι άμεσα εμπλεκόμενοι με τον τουρισμό, οι οποίοι υφίστανται και τις μεγαλύτερες συνέπειες.


Ακριβά εισιτήρια, απομόνωση από τη Σύρο, τη Μύκονο, την Κρήτη και τη Δωδεκάνησο, μόνιμη παρεμβολή του λιμανιού της Πάρου σε όλα τα δρομολόγια από και προς το λιμάνι της Νάξου, ελλιπής και καθυστερημένη δρομολόγηση ταχύπλοων, έλλειψη εισιτηρίων τους καλοκαιρινούς μήνες.

Τα ερωτήματα που τίθενται είναι: Τι κάνουμε εμείς γι’ αυτήν την κατάσταση; Ποια η δική μας συμμετοχή στη διαμόρφωση καλύτερων συνθηκών ακτοπλοΐας; Πότε θα εφαρμοστεί στην πράξη το περιβόητο «μεταφορικό ισοδύναμο» και η περίφημη «νησιωτικότητα» που θα επιφέρουν τη μείωση του κόστους του ταξιδιού προκειμένου να μην ξοδεύει ο νησιώτης πολύ περισσότερα από το στεριανό για μετακίνηση και μεταφορά αγαθών ίδιας χιλιομετρικής απόστασης;

Αναρωτιέται κανείς, τι κάνουν οι φορείς του νησιού μας; Ποιες είναι οι παρεμβάσεις τους; Τι αιτήματα έχουν υποβάλει και προς ποιες κατευθύνσεις; Πόσο δυναμικά και πιεστικά έχουν θέσει τα αιτήματα αυτά;

Όπως και σε πολλές άλλες περιπτώσεις, οφείλουμε επιτέλους να γίνουμε συνδιαμορφωτές των εξελίξεων που αφορούν την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού μας και όχι να περιμένουμε παθητικά τις εξελίξεις να μας επιβάλλονται άνωθεν, οι οποίες δεν είναι συνήθως προς όφελος μας και εκ των υστέρων είναι δύσκολο να μεταβληθούν.

Να αντιληφθούμε όλοι επιτέλους ότι η ακτοπλοϊκή μετακίνηση και μεταφορά αγαθών αποτελεί δημόσιο κοινωνικό αγαθό, το οποίο πρέπει να μπορούν να απολαμβάνουν όλοι οι νησιώτες με πολύ μικρότερο κόστος. Απαιτούμε από την πολιτεία:

1. Δραστική μείωση του κόστους μετακίνησης με την άμεση εφαρμογή του «μεταφορικού ισοδύναμου» και της νομοθεσίας περί «νησιωτικότητας».

2. Συχνότερα και απευθείας δρομολόγια από τα λιμάνια της Αττικής προς Νάξο και αντίστροφα χωρίς την ενδιάμεση παρεμβολή της Πάρου.

3. Καθημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση με Σύρο και κατά την τουριστική περίοδο με τη Μύκονο, την Κρήτη, τη Θεσσαλονίκη, τα Δωδεκάνησα και τις υπόλοιπες Κυκλάδες.

4. Δρομολόγηση περισσότερων πλοίων το καλοκαίρι προκειμένου οι ταξιδιώτες να ταξιδεύουν απρόσκοπτα και να μπορούν να προγραμματίσουν τις διακοπές τους χωρίς να μπαίνουν σε λίστες αναμονής ή να κατευθύνονται σε άλλους προορισμούς λόγω αδυναμίας εύρεσης εισιτηρίων.

5. Εξασφάλιση περισσότερων αξιόπλοων και ταχύτερων πλοίων. Τα High speed να εκτελούν δρομολόγια όλο το χρόνο ή τουλάχιστον από αρχές Απρίλη μέχρι τέλος Οκτώβρη.

Με βάση τα παραπάνω δίκαια αιτήματα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση σε συνεργασία με τους υπόλοιπους φορείς του νησιού μας, εν όψει και της έναρξης της τουριστικής περιόδου, οφείλουν, ως εκπρόσωποι και εκφραστές των κατοίκων του νησιού μας, να αναλάβουν άμεσα κάθε προληπτική πρωτοβουλία για τη διαμόρφωση ευνοϊκότερων συνθηκών μετακίνησης και μεταφοράς αγαθών από και προς το νησί μας.

Ως Ενεργοί Πολίτες της Νάξου, καλούμε το Δήμο και το Επαρχείο Νάξου να συζητήσουν άμεσα το θέμα αυτό για τη διατύπωση ενός ψηφίσματος στο οποίο θα κληθούν να συνυπογράψουν όλοι οι εκπρόσωποι των τοπικών φορέων (συλλόγων, επαγγελματικών, εμπλεκόμενων με τον τουρισμό κ.ο.κ.) και να καταθέσουν το εν λόγω ψήφισμα δυναμικά στους αρμόδιους υπουργούς και στην ΤΕΔΚ Κυκλάδων πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου.



Για την Κίνηση Ενεργών Πολιτών Νάξου

Η Συντονιστική Επιτροπή

16.3.10

Για το Λιμενικό Ταμείο (ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ)


Πρόσφατα είχαμε μία σημαντική εξέλιξη ως προς τη διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Νάξου και αυτή δεν ήταν άλλη από το διορισμό του Μανώλη Μανωλά ως νέου διοικητή του οργανισμού.

Το ζητούμενο όμως για τη Νάξο, για εμάς και τους συντοπίτες μας δεν είναι αυτή καθεαυτή η αλλαγή στη διοίκηση του ταμείου αλλά το τι σηματοδοτεί η αλλαγή αυτή.

Τίθεται λοιπόν ευθέως το ερώτημα: θα ενεργοποιηθεί και πάλι το λιμενικό ταμείο Νάξου, θα λάβει αποφάσεις, θα επιλύσει τα ζητήματα που ταλανίζουν επί χρόνια τους χώρους της αρμοδιότητας του (λιμάνι, μαρίνα παραλία, περιβάλλοντες χώροι, κ.λ.π.), θα προσφέρει στους ντόπιους και επισκέπτες του νησιού σύγχρονες υπηρεσίες ελλιμενισμού (φωτισμό καθαριότητα, ρεύμα, νερό, δέστρες, ντόκ, κ.λ.π.) θα μειώσει τα τέλη στο εφικτό, θα τακτοποιηθούν οι χρήσεις στο λιμάνι και στους περιβάλλοντες αυτό χώρους, θα είναι διαρκώς σε εγρήγορση για κάθε θέμα που αφορά στις αρμοδιότητές του ή θα παραμείνουν και πάλι τα προβλήματα άλυτα και θα αναγκαστούμε για μία ακόμη φορά να στηλιτεύσουμε την ανυπαρξία την μη λήψη αποφάσεων, τη διαιώνιση των προβλημάτων και όλα αυτά που έχουμε δει μέχρι σήμερα.

Η παρουσία του νέου διοικητή στα κοινά της Νάξου και ιδιαίτερα της Κορώνου έχει καταγραφεί μέχρι στιγμής ως θετική, δημιουργική και διεκδικητική και δίδει τα εχέγγυα για μία καλή πορεία και αναζωογόνηση του θεσμού που λέγεται Λιμενικό Ταμείο Νάξου.

Ελπίζουμε ότι κάτι επιτέλους θα προχωρήσει έστω και στο τομέα αυτόν. Εμείς θα είμαστε αρωγοί σε οποιαδήποτε ελπιδοφόρα προσπάθεια με προτάσεις, ιδέες και συμμετοχή στην πράξη αλλά και αυστηροί κριτές σε περίπτωση που διαπιστώσουμε με το πέρασμα του χρόνου ότι και η νέα διοίκηση είμαι μία από τα ίδια !!!


ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΕΝΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΝΑΞΟΥ

Η ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΉ ΕΠΙΤΡΟΠΉ